Synottip Virslīga

Virslīgas komandu online mārketings (1.daļa)

Nu ko, cienījamie draugi, laiks uzrakstīt un papētīt mūsu futbola piramīdas otru lielāko posmu – nacionālo čempionātu un mūsu top klubiem. Raksts ir divās daļās, jācer ka vismaz klubu mārketinga cilvēki spēs to pievarēt.

Mūsdienās grūti iedomāties futbolu bez faniem, atribūtikas un mārketinga aktivitātēm sabiedrībā. Sociālie tīkli, specializētie izdevumi, fanu klubi, ēdināšana un suvenīri – tas viss atšķir amatierus no profesionāliem. Šī pētījuma mērķis ir atspoguļot reālo situāciju Synottip Virslīgā 2017, un norādīt klubiem uz potenciālām izaugsmes iespējām Latvijas tirgū. Netiks salīdzināts ar Baltijas kaimiņu sacensībām, jo esam aptuveni viņu līmenī līdzjūtēju piesaistīšanā, taču mēģināju ieskicēt, kā varētu izskatīties, ja klubi pievērstu lielāku uzmanību it kā mazām, taču ārkārtīgi efektīvām metodēm. Visi dati tika iegūti (cik nu ir iespējams) no atvērtiem resursiem, vai arī vienkārši caur meklētājiem, kā arī vēršoties pie klubiem.

Logo, formas, banneri

Veidojot kādu servisu vai rakstot par Synottip futbola virslīgu, ir diezgan viegli sajaukt vismaz 2 komandas – Riga FC un Rīgas Futbola Skolu (RFS). Runājot par krāsu gammu, tā tika ņemta, par bāzi izvēloties zilo krāsu. Riga FC – logo tumši zilā krāsā, un RFS – gaiši zilā. Logo forma, pat kontents (lauvas simbols aplī) neļauj neitrālam skatītājam skaidri saprast, kas ir kas. Pati spēlētāju forma savukārt ir pilnīgi pretēja. Riga FC ir gaiši zilā (atceramies – logo ir tumši zils), taču RFS – tumši zilā!

Klubu krāsas

Turpinot mazliet par logo ir skaidri izceļams viens “favorīts” dizaina konkursā – SK Babīte/Dinamo. Nespēju atrast nevienu argumentu, kas liegtu klubam pasūtīt jaunu logo, spēlējot valsts augstākā līgā. Jautājuma cena nav milzīga, taču noteikti spētu piesaistīt vairāk uzmanības un pievienot kaut nelielu profesionālisma šim jaunpienācējam.

Virslīgas klubu logo

Nevar nepieminēt FS Metta, kas atjaunojuši savu logo, kas izskatās pietiekami stilīgi. Jācer, ka rezultāti laukumā arī sekos. Pārējiem klubiem neko īpašu izcelt nevar, bet pieļauju, ka drīzumā varētu mainīties arī Liepājas kluba logo, jo sezonas sākumā nāca klāt jauns sponsors Mogo.

Piemēram – jūs veidojat kādu servisu vai mājaslapu, mēģinot popularizēt futbolu Latvijā. Pirmais, kas jums būs nepieciešams, ir noteikta formāta bildes. Un šeit sākas pirmās problēmas. Mēģinam atrast visu astoņu klubu logo dažādos formātos, kā arī formas, ideālā variantā bez spēlētāju numuriem vai sejām.

KlubsLogoForma
SK Babīte / Dinamo320x156, pieejams tikai .png no wikipedianav pieejama digitāli
Jelgavahttp://fkjelgava.lv/logo-2 - logo pieejami jebkādā formātaIndividuālas spēlētāju bildes ar formām ir, atsevišķa faila ar 2017 gada formām nav. Kā forma izskatās no aizmugures - nav zināms.
Liepāja / MogoPieejama .png vidēja izmēra bilde, vektora navnav pieejama digitāli
Metta / LUVektors atrodams Wikipedia lapāForma ir mājaslapā, taču to nevar palielināt
SpartaksPieejama bilde .svg formātā (Wikipedia)2017 gada formas ir redzamas tikai 6 spēlētājiem mājaslapā, pieejama tikai frontāla bilde
Ventspils150x150 .png formātāTikai kopbilde, atsevišķi nekur nav pieejama
Riga FC550х550 .png formātsIr individuālas bildes, tikai formas nekur nav
RFSPieejams pilns komplekts, pat izmantošanas vadlīnijasPamatforma, izbraukuma, vārtsarga forma - viss smuki mājaslapā redzamā vietā.

Kopumā bilde ir diezgan bēdīga – no 8 komandām tikai divas ir parūpējušas, lai viņu klubu būtu iespējams adekvāti atspoguļot vizuāli. Jelgava un RFS izvietoja visu nepieciešamo informāciju dažādos formātos savās mājaslapās. Malači ir arī Metta, ievietojot formu kluba mājaslapā, bet ar vienu niansi – ir pieejama tikai mājas forma, nevis izbraukuma. Nesaprotama ir FK Ventspils nostāja, jo šis ir viens no vecākiem Latvijas futbola klubiem, ar pieredzi Eirokausos, taču ne forma, ne logo nav brīvi pieejami digitālā veidā. Otrs klubs no Kurzemes arī nav parūpējies par šīm lietām. Diemžēl SK Babīte ir šī topa lejasgalā, turpat netālu atrodas Spartaks, kuram gan ir pieejams kluba logo vektora formātā, kas ļauj to ērti un parocīgi izmantot ikvienā izdales materiālā. Interesanti, ka arī Riga FC ar visu saceltu ažiotāžu vismaz pagaidām nevar nodrošināt šo komplektu, taču solās to labot tuvākā laikā. Iespējams ka teiks – klubi ir pietiekami jauni, nav pieredzes, taču RFS mārketinga komanda parāda, ka visu ir iespējams noorganizēt arī pietiekami īsā laika posmā.

Sociālie tīkli

Jau kādu laiku pasaules sports pāriet no klasiskā mārketinga ar izdales materiāliem un drukātas preses izdabāšanai uz daudz vienkāršāku lietu – saziņai ar saviem esošiem un potenciāliem līdzjūtējiem viens pret viens sociālos tīklos. Bildes, video, intervijas, ieskats treniņos, dažādu pasākumu un akciju izziņošana notiek straujāk tieši digitālā vidē. Mūsdienās klubam jābūt visur, gan Instagram, gan Twitter, un protams arī Facebook un citur.

Šīs sezonas sākums Latvijas futbolā noteikti ir iegājis ar skaļākām akcijām no Riga FC. Visiem atmiņā ir video no Dubajas priekšsezonas treniņnometnes, ko veidoja Riga FC “šovmens” Sergejs Sobolevs. Arī pārējo klubu aktivitāte ir palielinājusies, kas var tikai priecēt. Apskatīsimies vienu no klasiskām vērtībām – sekotāju skaitu sociālos tīklos.

 
SK Babīte / Dinamo4872184178 subscribers, 700 views
Jelgava2982214817074300 views
Liepāja / Mogo393823133260315 subscribers, 53 000 views
Metta / LU274616462391-
Spartaks6638782414-
Ventspils214315961169-
Riga FC31524831500123 subscribers, 4 700 views
RFS8135427514321 subscribers, 600 views

Analizējot klubu aktivitāti, noteikti atkal jāatzīmē RFS akcijas sociālos tīklos, kas ļāva viņiem piesaistīt visvairāk sekotāju saviem kontiem.

Dažādas akcijas, izlozes, laicīgas un pārdomātas publikācijas piesaistīja vairāk nekā 8000 sekotāju Facebook tīklā, un nu jau pārsniedz 5000 Instagram. Jā, skatoties uz aktivitāti pret sekotāju skaitu, komanda acīmredzami “nopirka” daudzus, taču arī tam ir savi plusi. Riga FC savus populāros video no Dubajas izmantoja tikai Facebook, kas izskatās ka ir apzināta stratēģija, jo kā mēs zinām, tieši video kontents tagad ir visatraktīvākais skatītāju piesaistīšanā. Spartakam popularitāti atnesa diezgan negaidīta uzvara Latvijas čempionātā 2016 gadā, savukārt Liepāja turpina palēnām, bet tomēr audzēt sekotāju skaitu praktiski visos lielākos sociālos medijos. Skatoties uz lietotāju aktivitāti pēc katra ieraksta, var secināt, ka daži klubi izmanto tā saucamos “Sponsored” posts ļoti bieži, kas ir tikai un vienīgi apsveicami.

Patīkami redzēt, ka gandrīz katram klubam ir ne tikai norādes uz Facebook, Twitter un Instagram savās mājaslapās, bet ar sekotājiem tiek strādāts gandrīz katru dienu. Gribētos protams redzēt lielāku uzsvaru uz aicinājumiem skatītājiem nākt uz stadioniem, bet jāsaprot, ka arī no stadionu uzturētāju puses ir jāveido absolūti jauna vide jauniešiem, kas pagaidām ir tikai ļoti skaists sapnis.

Nākošā sērijā – par fanu atribūtiku un dažiem secinājumiem – http://11×11.lv/2017/04/05/virsligas-komand…arketings-2-dala/

2 thoughts on “Virslīgas komandu online mārketings (1.daļa)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *